h1

Arga panelen

mars 10, 2010

idag sände Unga Panelen Live från stortorget. Vi var arga. Upprörda. Charlott får ingen bostad och blir hemlös om två veckor, Sebastian och jag inget jobb. Och har man inget jobb får man ingen bostad. Jag trivs med att bo hemma, men Sebastian vill flytta.

Sebastian, en 19-årig kille med dreads som alltid är lika glad, har börjat få arbetsgaranti, alltså 2900 kr/månaden för att han har varit arbetslös mer än tre månader. Då får man välja om man vill praktisera samtidigt, eller om man vill vara hemma. Han jobbar, ”praktiserar”, Heltid för 2900 kr/månaden. Är han sjuk en dag får han mindre pengar.
Om han istället hade valt att vara hemma hela tiden hade han jämt fått 2900 kr. Väldigt, väldigt konstigt system.

Sedan bjöd E mig på frukost på sjukhuset. Jag gillar sjukhus. Många tycker det är obehagligt, förknippar det med många hemska minnen. Men, jag tycker det är mysigt. Inte för att jag har någon störning och gillar att folk är sjuka, men eftersom jag inte tål gluten har jag varit där ofta, och förknippar det inte med hemskheter.

Istället för arbetsgaranti som sebastian Praoar jag idag gratis, hos E. Som när man fick följa med föräldrarna på jobbet, och rita teckningar  och fika. Det är inte så dumt det heller.

Kommentera

