h1

Samtal med en arbetslös vän.

april 19, 2010

Blir så ledsen när jag pratar med min vän. För hennes skull, för allas skull. För att man vill att vänner ska stanna i Östersund, men hur ska man kunna göra det när det inte finns jobb?

– Om jag bara kunde få ett jobb, ett datum då jag kunde börja.
Jag kom hem till Östersund, och har inget att göra. Det enda jag gör är det värsta jag vet – att söka jobb. Och det ger inget, INGENTING. Var på arbetsförmedlingen, de hade ett jobb i Östersund som jag borde söka. ETT.
– Det blir inte bättre av att mamma och pappa säger varje dag att ”du måste söka fler jobb!!” Vad tror dom att jag gör? Det är det värsta jag vet, men jag gör det. Men ingen hör av sig tillbaka. 
– kan inte något företag bara se att jag är bra, ge mig ett datum att börja.

5 kommentarer

  1. Ja det är inte så uppmuntrande att höra talas om en medmänniska som inte får jobb. Men det är bra att du är så medkännande och att du bryr dig i din kompis. Välkommen in på min hemsida. Där skriver jag en hel del om upplevelser i samband med arbetslöshet. Jag ger även en hel del tips på hur man kan hålla hakan ovanför vattenytan.


    • Hej Klas! Ska absolut gå in och kolla.
      Det är inte roligt att vara arbetslös, eller när ens vänner är det. Det tär på själen!


  2. Ja, vilket slöseri det är! Och vad jobbigt det måste vara när många ändå tror att det bara handlar om att anstränga sig lite mer.


  3. Menar du att Socialdemokraternas förslag på att höja avgiften för att anställa unga ska lösa problemet?


    • Nej Amanda.
      1. Socialdemokraterna vill inte höja avgifterna för att anställa unga. Socialdemokraterna vill återinföra arbetsgivaravgiften som finansierar till exempel pension för vi tror att även unga förtjänar till exempel pension.

      2. Att ge bort några miljarder till McDonalds löser inte arbetslösheten. Arbetslöshet löses genom satsningar på till exempel infrastruktur, forskning och förnyelsebar teknikutveckling tillsammans med mer resurser till arbetsmarknadsinsatser, högskola och komvux. Sådant som regeringen skär ner på just nu.



Kommentera

