h1

”Nej, jag kan inte äta det..”

juni 21, 2010

Har varit på SSU-kurs hela helgen. Lite, lite sömn och mycket kaffe. Nu vilar jag lilla huvudet mot kudden.

Jag är glutenintollerant och vegeterian. När andra äter pastasås och köttfärssås äter jag quornfärs och glutenfri pasta. Det är jobbigt att känna att man är besvärlig och en glädjedödare, för att man inte kan äta på returanger. Det är jobbigt att alltid fråga, alltid tänka efter.

Jag äter fisk, vilket gör att jag är hatad av alla. De ”riktiga” vegetarianerna tycker jag är fejk, köttätarna att jag är jobbig grönsaksätare.

– Jaha, men du är ju inte vegetarian på riktigt, du äter ju fortfarande döda djur, säger de riktiga vegetarianerna.

Det är sånt här som får mig att vilja äta kött igen – alla jobbiga vegetarianer som inte har ett helhetsperspektiv. Det måste ju vara bättre att jag äter fisk ibland, än att jag äter kött jämt? Ett försök att ge mig dåligt samvete, för att jag inte valde bort alla typer av returangbesök.

Det är hårda kriterier för att vara vegetarian, och jag saknar ett bredare perspektiv. istället för det uteslutande. Att antingen är du med oss – eller så är du emot oss. Det måste vara bättre att uppmuntra folk att äta vegetariskt 2 gånger i veckan än att svartmåla dom som mördare jämt.

2 kommentarer

  1. Håller verkligen med dig. Bara att variera kosten lite ibland gör faktiskt stor skillnad.


  2. Applåder Linnea! Helt rätt faktiskt!



Lämna en kommentar