h1

Feberdröm

augusti 10, 2010

När du tänder kökslampan är klockan 03.24 och jag är ingen vacker syn.
Ensam vid köksbordet, i morgonrock, halsandes ur en Kan Jang-flaska.

-Inte igen, säger du.
– Halsont och feber, svarar jag.
Du tittar på mig, och på den halfulla Kan Jang-flaskan.
– Hälsan kommer alltid först, säger du.
Vi har haft det här samtalet förut, du vet vad jag skulle svara.
Det är nu du brukar skaka på huvudet, ställa in Kan Jang-flaskan i skafferiet igen och leda mig till sängen. Istället kollar du på mig, allvarligt. Du nickar, och säger sen att jag har rätt. Att du väcker mig 08.00 imorgon.

Du vänder dig om, och släcker lampan utan att säga något mer.

Kommentera

