h1

Hellre jobbig än ihålig.

januari 12, 2011

Det är inte svårt att bli någon annan. Man kan välja att åka till andra sidan jorden, till sommaren. Man kan välja att prata mer om MTV än om facket, och man kan välja att hålla käft när killen man tycker är så trevlig pratar illa om invandrare.
Det är inte svårt alls att ses som den blonda roliga svenska tjejen, istället för den blonda svenska tjejen som blir arg. Det är tom ganska skönt.

Problemet var ju bara att jag aldrig kunde hålla käften i Australien. Varenda taxi-chaufför i Cairns startade jag en diskussion med om facket. En gjorde jag inte det med, utan frågade istället hur det var att bo i Cairns. Tänkte vara normal. Han sa att det var bra men att han hatade alla politiker. Jag sa att jag tog det som en förolämpning, och sen blev det inte enklare att vara tyst.

De flesta i Australien var inte med i facket. Men sen, innan Harry Potter-premiären, började jag prata med en vaktmästare som jobbade på gallerian, och han var med i facket.  Han förklarade att när han och hans f.d jobbarkompisar inte fick betalt som de skulle ville han göra något, säga ifrån, men arbetskompisarna fegade ut i rädsla för att bli sparkade. Han blev då sparkad medan jobbarkompisarna vek sig.

Efter bion stod han med några jobbarkompisar, pekade på mig, vinkade och sa – där är den politiska tjejen! Vinkade tillbaka och tänkte att det är så jävla mycket skönare än att vara den glada blonda tjejen som skrattar med när folk är dumma i huvudet.

Därför ska det bli extra skönt att börja jobba för Sveriges bästa, flitigaste, skönaste och smartaste SSU-distrikt igen nästa vecka! För om vi inte vill ha det som i Australien måste man göra något, och det är precis vad vi ska göra.

One comment

  1. Skönt att du är tillbaka välbehållen. Men vilken förfärlig blasfemi till adbusting av Robert Nyberg!



Kommentera

